Stimate parinte Bogdan. Intrucat resursele
mele intelectuale nu sunt pe masura dvs si poate datorita varstei, discernamantul
meu este in deriva, am consultat Dictionarul Limbii Romane Moderne si am aflat
ca: a face literatura = a ocoli esentialul unei probleme prin artificii de
exprimare. Care artificii, parinte Bogdan? Ca eu fac direct trimitere la
esentialul problemei adica, la fapte si personae. In situatia grava semalata de
mine credeti ca importanta este forma nu continutul?. Sesizarea privind neregulile din parohia Braila a
imbracat forma oficiala chiar din ziua de 17martie a.c. cand in biserica au
fost prezenti toti armenii, membrii comitetului, avand mai ales in frunte pe
parintele spiritual al armenilor din Romania I.P.S. Episcopul Datev Hagopian. Nu-i
suficient? Eu, NIMENI, va reamintesc ca neregulile (elegant spus) de aici le-am
sesizat de multi ani ca in toamna anului 1999 am fost special la Bucuresti (regret
ca ati uitat) ca nu am primit sprijin nici de la dv dupa cum se poate afla din
copia scrisorii adresata Arhiepiscopiei la data de 8.12.1999. Cum este posibil
ca de atata timp, nimanui sa nu-i pese ca la Parohia din Braila se incalca cele mai elementare reguli
morale si legale? Nu vreau sa intru in polemica cu dv., nu-i elegant si nici
scopul dar va rog (acordati putina clementa carentelor mele in ale scrisului ) si
mai cititi odata (in fata Consiliului) si poate impreuna ve-ti constata ca doleantele
mele nu incap intr-o adresa scurta si "punctuala". In textul literar (cum
il numiti) postat pe blogul meu continutul este dramatic. Stiti prea bine dece
m-am a adresat direct INALT PREASFINTITULUI EPISCOP, INTAISTATATORUL Eparhiei
Armene din Romania, caruia i-am solicitat o audienta la care as vrea sa-mi fiti
alaturi cand, prin viu grai sper sa-l conving ca, aici la Braila este imperios
necesara prezenta unei comisii abilitata sa verifice, sa constate si sa dispuna
masuri. Ori Valeria Ursan la stalpul infamiei, ori se deschid usile si
ferestrele sa intre aer curat in toata parohia iar in biserica sa slujiti dv. Preotii
(este atata nevoie!) cand preamarind numele Domnului sa cereti si indreptarea
pacatosilor. Amin!! Cu aceiasi consideratie va multumeste pentru binecuvantari.
Astept sa-mi anuntati data audientei.
miercuri, 27 iunie 2012
marți, 19 iunie 2012
"MINCIUNA" sta cu Episcopul la masa
17 martie a.c. Zi deosebita
pentru armenii din Braila. Suntem convocati la biserica, unde I.P.S. Episcopul,
avand alaturi trei preoti va oficia o
slujba, apoi sub directa coordonare va avea loc alegerea noului comitet
parohial. Uimite parca de indelungata tacere, clopotele bisericii suna a
chemare. Batrana, uitata de nepasare, aprinde luminari, candelabre si bucuroasa
deschide larg usile sa intre enoriasii, atatia cati mai sunt. Cand incepe
slujba imi pare ca venind din adancul istoriei, in altar a intrat Araratul pe
care preotii armeni il poarta pretutindeni ca un simbol al radacinii din care
se trag. Din vocile celor care aduc slava lui Dumnezeu, se degaja un aer de
sfintenie care as vrea sa patrunda si in ziduri, acolo unde cred ca au ramas
rugaciunile, tristetile, lacrimile si dorurile armenilor alungati din tara lor,
de ticalosia vremurilor si a oamenilor. Pe multi i-am cunoscut, respectat,
indragit si ce mandra eram in copilarie cand alaturi de alti copii cantam in
biserica "dervormia" (duioase amintiri!).
Biserica Armeana din Braila
Dupa o mica pauza incep
alegerile. Pe I.P.S. Episcopul l-am mai vazut si ascultat, auzisem ca vrea
sa-si cunoasca toti enoriasii cu bune si rele, ca-i place ordinea si
corectitudinea in toate parohiile, fapt ce mi-a dat bucurie si speranta. Nu
banuiam ca dorinta mea de reabilitare a unei situatii, va deslantui un scandal
la care din pacate vor participa si fiinte dragi mie. Inexplicabil!. Marian
Agajamian, presedintele comitetului citeste referatul continind activitatile
trecute. Fabuleaza!. Ma abtin!. Cu greu. In urma alegerilor Vartan Nita este
ales in locul meu. Nu comentez. De vina o fi varsta mea. Probleme grele apasa
pe umerii membrilor si ce ajutor sa dea
o batana a carei minte de 84 de ani o ia razna, iscodeste, acuza si cere
indreptare?. Ni se traduce ca I.P.S. invita sa vorbeasca pe cei ce au ceva de
spus. Ma ridic, incerc sa ma prezint:"-Sunt armeanca Valeria Ursan si
vreau sa va fac cunoscute unele nereguli din...... Nu esti armeanca!. Arata....
buletinul!", ma intrerupe brutal Marian Agajamian si asa
incepe.......spectacolul!. Uitand ca sunt intr-o biserica in care ecoul slujbei
nu s-a risipit, conationalii mei se agita, vocifereza ma inconjoara simt ca vor
cu orice pret sa impiedice discutia. I.P.S. necunoscand limba pune intrebari.
Il rog pe preotul Mandalian sa traduca cuvintele mele. Acesta imi spune ca
I.P.S. nu vrea sa stie nimic din ce a fost ca sterge tot cu buretele si-l
intereseaza numai ce va fi de acum inainte. Nu cred si-l rog pe preotul Radu
Holca sa-mi fie translator. Ma refuza respectuos spunandu-mi ca presedintele
parohiei a fost ales preotul Mandalian care grabit ma impinge spre usa
asigurindu-ma ca vom continua discutia la masa. Observ ca aici I.P.S. ma
priveste simte ca sunt suparata si oarecum contrariat discuta cu cei din jur
apoi zambind, mi se adreseaza - "Ursan!!............."si inteleg din
mimica si din blandetea vocii ca vrea sa-mi treaca supararea, ca de fapt dansul
ma considera armeanca!. Stupoare!. Realizez ca in mod deliberat a fost eliminat
adevarul iar langa I.P.S. Episcopul s-a asezat la masa "MINCIUNA". Alaturi
sunt si preotii!. Pricep ca in prealabil s-a pus ceva la cale deaceia:-:M
Agajeamian comportamentul, abilitatea prin care ai atras in planul tau pe toti
membrii comitetului cu ajutorul carora la alegerile de astazi ai reusit
eliminarea mea din locul in care am fost zeci de ani poarta pecetea
subofiterului din Serv. de Securitate care ai fost. In dorinta de a-ti ascunde
incorectitudinile ma impiedici sa vorbesc si ma discreditezi literalmente. Te
temi!. Ai si de ce. Te asigur insa ca ostilitatea ta nu ma afecteaza, vreau
doar sa nu mai consideri parohia, propietatea ta. Pentru ca de teama nimanui, nu
abdic de la principiile dobindite prin educatie, voi relua discutia intrerupta
si te anunt ca, nu din buletin rezulta apartenenta dar daca te preocupa a mea citeste
"Schita Istorica a Comunitatii Armene din Romania", autor Sergiu
Selian, unde la pag.101, sunt mentionati armenii care au adoptat nume romanesti
si de acolo vine numele bunicului matern, Ursan. Ca sa nu te mai faci de ras, "pune
mana pe carte" ca "nu urzica" vorba lui Iantu si pe revista
ARARAT ca tot nu sti cum arata. Am vrut sa spalam rufele in familie dar voi ati
tulburat apa, nu ati pus detergenti si ma obligati sa o fac in public. Armean
bineinteles, solicitandu-i sprijinul in stabilirea normalitatii aici la noi in
parohie si in inimile armenilor. Altfel ne paste rusinea!.
Dati-mi voie va rog sa revin la
discutia din biserica.-: "Surpazan!" Ma numesc Valeria Ursan, nascuta
in anul 1927, din parintii Osep Vasoian, armean din orasul Aintab, victima a
genocidului si Ioana Ursan fiica armeanului Petru Ursan din Transilvania cu
cetatenie romana. Intrucat tata avea pasaport "D-tor. Nansen" si
considerat "apatrid", parintii au hotarat ca noi copii pentru a nu
avea greutati cu cetatenia, vom primii numele mamei. Amandoi se odihnesc in
cimitirul armean si cand o vrea Domnul le voi sta alaturi. Vasoian sau Ursan eu
sunt tot armeanca care prin cuvint scris sau vorbit ma straduiesc sa nu las in
uitare etnia armeana, locul si urmele lasate in Braila.-"Surpazan, sunteti
parintele spritual al armenilor asezati in Romania si umbla vorba ca vreti sa
va cunoasteti copiii cu bune si rele, ca vreti curatenie in toate parohiile. Sper
si doresc din toata inima sa reusiti, dar pentru aceasta trebuie dat cu matura
si sters praful. Regret ca va tulbur ca va necajesc dar corect este sa aflati
ca scena penibila din biserica a fost provocata cu scopul de a ma impiedica sa
vorbesc dar o voi face si va rog sa bine voiti sa ascultati, sa analizati
faptele si sa dispuneti masuri pentru ca lucrurile sa intre pe fagasul normal. Deaceia
trebuie sa stiti ca: Etnia armeana nu figureaza official sub forma de
Comunitate la Institutia Prefectului, nu este
invitata la Ziua Minoritatilor si la evenimente culturale. De ce?. Nu s-a
depus documentatia necesara!. La toate manifestarile ma duc singura si umilita
caut mandria armenilor de alta data. In anul 2008 profesoara G. Taranu romanca a lansat la Braila cartea
"Armeni de seama din Romania" autor S.Tavitian. Unde erau armenii sa
vorbeasca alaturi de mine?. Absenti au fost si in anul 2009 cand D-l deputat
Varujan Pambuccian mi-a oferit 166 de carti, ( pentru care, inca odata ii
multumesc) iar 83 le-am donat Biblotecii "Panait Istrati" cu dorinta
ca brailenii sa-i cunoasca pe armenii de ieri si de azi. Evenimentul a fost
anuntat prin cumunicat de presa. Stiti cum m-am simtit cind jurnalistii
prezenti in sala m-au intrebat ironici daca sunt singura armeanca din oras?.
Pentru armenii din Braila nu s-au
organizat niciodata excursii la Hagigadar acolo unde se merge "in genunchi
spre Dumnezeu". De ce?. Anul trecut Agajamian a fost singur. De ce?. Probabil
a vrut sa fie vazut. Multumesc celor din Galati alaturi de care am fost
invitata de cateva ori si in special d-lui Bedros Arahonian prin bunavointa
caruia am fost primita cu prietenie in
parohie si alaturi de enoriasi am ascultat de multe ori slujbele din biserica. Data
de 24 aprilie, atat de dureroasa pentru toti armenii, trece neobservata la
Braila si la Monumentul Martirilor din cimitir nu se aprinde macar o lumanare.
De ce?. De altfel Agajamian stie ca s-a
ridicat in memoria eroilor armeni din cele doua razboaie mondiale?!. Toate
acestea nu arata lipsa de interes a comitetului parohial, in special al
presedintelui?. Se schimba insa treaba cand e vorba de gospodarirea
valorilorilor materiale. Cuprins de o harnicie fara seaman, de importanta
atributiunilor sale si sub totala indiferenta a membrilor comitetului care cu
exceptia mea ii sun rude se apuca de treaba. Singur, ca se stie ca, e
armean....pe buletin!. Ori ce interventie constituie imixtiune si...ia masuri. Credeti
ca de la alegeri s-a schimbat ceva?. Am simtit aceasta pe 24 mai cand a refuzat
sa deschida biserica motivand ca este ocupat ca este joi nu vineri. I-am spus
ca e ziua Inaltarii si ca la usa asteapta sa intre o doamna infirma care sprijinita de sot vrea sa aprinda
lumanari. Nervos a deschis apoi a luat masuri. Vineri si duminica inchis!. Vartan
Nita noul ales aproape a alungat-o vineri pe o cunostinta spunandu-i ca este
spioana mea, apoi mi-a dat talefon iar limbajul vulgar m-a deranjat si ca sa nu
continuie m-am hotarat sa scriu ca, sa se stie, sa se auda ca:- Nu am nimic
personal, nu vreau locul nimanui dar pretind respect si daca am unele
suspiciuni, nedumeriri, cei luati in vizor le pot spulbera cu argumente iar eu,
spasita voi recunoaste ca vina o poarta discernamintul meu erodat de ani. Pana
atunci, va rog Surpuzan, ingaduiti-mi sa continui. - Stiti ca fiecare parohie este
gestionata de un comitet care se consulta, hotareste si directioneaza valorile
iar pentru probleme deosebite se adreseaza Forului superior. Aici la Braila Comitetul
a fost si este o fantoma. De cca. 2o de ani este ignorat, fapt ce a generat
conflictul si Agajeamian pentrui care sunt "cuiul lui Pepelea" a
reusit sa ma elimine. Pentru mine nu constitue un impediment dar m-a surprins
sprijinul dat din care nu au lipsit nici fetele bisericesti. Parinte Bogdan, imi
permit sa va amintesc ca, de ani buni va rog sa ma ascultati dar inexplicabil,
de fiecare data cu ostentatie la Braila, Galati chiar si la Iasi mi-ati intots
spatele, spunandu-mi: aici v-ati gasit doamna?. Dar unde?. Ca n-ati precizat. Chiar
daca vi s-a spus ca nu sunt armeanca aveati datoria sa ma ascultati. Erau
problemele parohiei care nu se discuta, pe simpatii sau antipatii. Ati asistat
tacut la un simulacru de alegeri si ma intreb de ce n-ati intervenit, n-ati
ridicat crucea cand diavolul a intrat in biserica?. Nu judec pe nimeni, doar
spun lucrurilor pe nume si va reamintesc si dvs parinte Mandalian ca la Galati,
dupa slujba, v-am relatat situatia din Braila si v-am rugat sa incercati o
apropiere intre cele doua parohii (prima fiind un exemplu) m-ati admonestat ca vorbesc
in lipsa brailenilor. Pai, tocmai asta cerusem!. Sa-i invitati. N-ati facut-o. Permiteti
sa va intreb de ce pe 17 martie in biserica din Braila ati impiedicat orice
comunicare dintre mine si I.P.S. Episcopul?. Sa inteleg ca ati vrut sa faceti
un gest crestinesc punand mana pe capul pacatosului?. Poate nu mai greseste!.
Oare??. Dar cu paguba adusa atatia ani parohiei ce faceti?. De ce vreti sa-i
puneti cruce?. M-ati asugurat ca asa vrea I.P.S. Dansul nu cunoaste inca limba
romana si dvs. ati vrut sa creada ca la Braila totul este "roz". De
ce?. N-ati comis un pacat si inca in biserica?. Poate va spovediti si obtineti
iertarea. Pentru fiecare cojoc exista insa un ac. In cazul de fata este
"Corpul de control al
Episcopiei" a carui competenta o sa intepe unde trebuie. Va verifica, va
trage la raspundere si va restabili ordinea. Doamne ajuta! Poate aflam de ce
membrii comitetului nu trebuie sa stie cate imobile sunt in propietarea
parohiei, starea lor, functionalitatea, numele si numarul chiriasilor, valoarea
chiriilor si respectarea temeiului legal. De ce imobilul de pe str. Galati
nr.13 apartamentul de la etaj (a carui fatada arata groaznic) nu este locuit de
multi ani si nu avem voie sa intram in el?. Impreuna cu Garbis Bagdasar am
propus sa facem acolo un club cu diverse activitati care sa intareasca
legaturile dintre noi. De ce nu am fost auziti??. In curtea bisericii se afla
casa in care a trait pana la moarte preotul Hovsep Garibian, socrul fratelui
meu. Dupa plecarea preotului Avedis Mandalian o camera a devenit biroul
parohiei iar cealalta este dotata cu mobila de dormitor. Nu este locuita si
nici camera de oaspeti iar preotii care uneori fac slujbe dorm la hotel. Atunci
ce destinatie are?. Ar trebui sa primim raspuns ca doar nu-i propietete particulara!.
Nu trebuia sa fie aici sediul comitetului, un birou, un fiset cu actele care sa
reflecte activitatea iar la o cafea s-ar fi strans legaturile dintre putinii
armeni ramasi care nu stiu de ce s-au risipit din cuget si simtiri?. Poate ar
fi gospodarit cu dragoste si sfintenie tot ce au realizat si lasat aici bunicii
care, alungati din tara lor spre nicaieri, au putat toata viata scris pe inima cuvantul
CENOCID.
Str. Galati nr. 13
Biserica, acest monument cu
arhitectura deosebita, care a suferit si sufera deteriorari, a fost reparata de
cateva ori fara consultarea comitetului caruia nu i s-a comunicat, valoarea
lucrarilor si executantul, iar stare ei de astazi arata ca lucrarile au fost
superficiale. In anul 2000 dorind sa donez suma de 20.000.000 lei (suma
importanta la acea vreme) contributie la repararea bisericii am solicitat
presedintelui sa prezente membrilor documentatia intocmita si sumele existente
in cont. Acesta nervos a refuzat, a rupt procesul verbal si a plecat
spunandu-mi: Daca donezi nu sant obligat sa spun ce fac cu banii, dau socoteala
numai la Bucuresti!. Asa o fi?. Ca deobicei membrii nu au comentat. Anul acesta
in lunile aprilie si mai s-au facut lucrari de incalzire centrala. Nu cunoastem
valoarea investitiei. As vrea sa nu comentez dar este uluitor ca a primit
aprobare pentru ca din peretii crapati curge tencuiala. In unele locuri chiar
si in altar a patruns igrasia, o portiune din podea s-a lasat (hrube sau apa
freatica) si alte degradari care reclama o expertiza tehnica si renovarea daca
vrem salvarea acestui lacas. Veniti, vedeti, constatati. Discrepanta dintre
noua instalatie si stare peretilor te indispune desi Florenta care-i contabila
si casiera face si curatenie. Nu am bani sa platesc o femeie zice presedintele
si ironic mi-a recomandat sa fac eu. Dealtfel, daca situatia n-ar fi atat de
grava, m-as amuza fiindca in biserica sunt singura care intra saptamanal. De
multa vreme un armean n-a pus piciorul macar in prag. Cine sa-i atraga?.
La teatrul "Maria Flotii"
maestrul de sunet este armeanul M. Ecmegian pe care m-am straduit sa-l atrag
dar a simtit ca n-are loc si s-a retras. De ce?. Agajamian refuza in mod
constant sa deschida biserica si a trebuit sa ma deplasez la Bucuresti pentru
rezolvare, fapt cunoscut de tot membrii comitetului, carora as vrea sa le spun
ca, ma rusinez pentru ei ca pe 17 martie, uitand ca in buletine figureaza cu
nume romanesti, nu au contrazis aberatia lui Agajamian, participand fara jena
la planul acestuia de eludarea legilor. S-a dovedit ca intradevar le este teama
de el dupa cum mi-au spus de multe ori "ca este periculos si poate face rau". Da voi, Lucica, Norica,
Madi, nu faceti asta de aproape 20 de ani?. Ati avut mereu un loc in inima mea,
dar in ziua aceia ati fost penibile. Stiati ce se intampla dar ati folosit "metoda
strutului". De ce nu ati vrut sa colaboram, sa ne indeplinim atributiile?.
Cand l-ati ales pe Vartan, stiati ca raul se adanceste?. Care-i statutul lui
social?. Bea mult!. Nu apa!. Rezervati, jenati, cu fete palide, erau in
bisericadoi armeni puri si manierati. Lidia Scurtu si Garbis Bagdasar pe care-i
scuz pentru ca fiind intre lupi.....
Surpazan, poate scriu prea mult
si plictisesc dar nu pot relata succint fapte care ma preocupa de multi ani. Considerati
acestea ca o spovedanie care sa-mi aduca linistea. Va rog, sa intram in cimitir
in care se afla 500-600 locuri si casa in care locuiesc ingrijitorii. Comitetul
parohiei are obligatia sa incheie cu acestia o conventie semnata de ambele
parti. Ei sunt Marcela si Ghita si-l numesc pe Agajamian "sefu"! Noi,
membrii nu am fost si nu suntem recunoscuti. Daca faceam observatii privind
curatenia se supara sefu. Acum cativa ani i-am cerut sa faca ordine ca, vine
preotul. A ....zice Marcela, vine Sorin??. Pentru mine preotul se numea Avedis
Mandalian, il respectam si am inteles cu tristete motivul pentru care era Sorin
cand, obosit de slujbele facute in cimitir de ziua mortilor (care erau doua) se
odihnea si purta discutii in pauze, cu sefu si Marcela, in camera acesteia. "Interesul
comun pentru lucrarile funerare!" Am aflat ca Marcela se numeste Maria
Spatar abia dupa 15 ani cand in Ziarul de Braila din 4-5 aprilie 2009 a aparut
un articol despre cimitirul armean. Va rog sa-l cititi. Tot de atatia ani
ingrijitorii impreuna cu 5-6 rude au inceput sa construiasca aici monumente
funerare si ce tare se supara "seful" cand puneam intrebari
-"primim 10% din valoare, mata ai auzit de zeciuiala"?. "Sefule"!
te informez ca pe cartea mea de munca scrie: revizor contabil principal, domeniul?
C.F.I. Aceasta nu- zeciuala ci control
financiar intern. E suficient?. Afacerea este infloritoare, Marcela a ajuns si
ea sefa cum o numesc lucratorii care azi 8 iunie lucrau de zor la o cripta.
Si-a construit o "casuta", sotul ei circula numai cu motocicleta, care
parcata in cimitir face dovada bunei stari si ce imbietor e mirosul de carne
fripta la gratar. Oamenii muncesc, trebuie sa mai petreaca nu?. Cui ii pasa ca
fumul se revarsa pe placa de marmura, degradata de vreme si de nepasare, aflata
la doi pasi, pe care scrie: Garabet Aznavurian, erou de razboi. Dar mormintele
celorlalti armenii? Trebuie sa dai deoparte iarba ca sa citesti: Djelalian, Bagdasarian,
Cealchian, Agajamian Artin, tatal "sefului" un armean de treaba care
s-a ocupat temeinic de parohie. Cu anii in urma, a construit o camera mortuara.
Astazi cu peretii separati este bucatarie si dormitor pentru mama
"sefei", Marcela. Presupun ca lucrarile au intrat de curand in
legalitate pentru ca pe un afis scrie "Aici executam lucrari
funerare". Cine?. Cu permisiunea cui ca doar cimitirul este propietatea
parohiei?. O fi cu zeciuiala?. Din ce, de la cine?. Nu trebuia si comitetul sa
stie?. Dar sumele rezultate din taxe pe morminte si din vanzarea locurilor de
veci unde se regasesc?. Si poate sefu ar trebui sa dai socoteala unde trebuie, de
ce si cu permisiunea cui ai vandut si vinzi locurile de veci?. Numarul lor a
crescut iar contravaloarea dobandita unde si in ce se regaseste?. N-ai comis
profanare de morminte cand ai vandut
locul in care se aflau osemintelele lui Sahag Navasartian (victima a
genocidului) prieten bun al tatalui meu si care mi-a insotit copilaria?. Acum
doi ani impreuna cu fica sa ( care locuieste in Galati ) am constatat ca pe
locul tatalui este lucrare noua cu nume romanesc. Acolo erau si osemintele familiei
Calustian care au fost imprastiate prin cimitir de comparator. S-ar putea sa
mai fie alte cazuri. De zeci de ani armenii de aici au plecat, locurile au fost
vandute romanilor. Eu am donat parohiei patru locuri, sora mea Nella a donat
toata suma necesara instalarii de apa in cimitir si a zece rezervoare pentru
depozitare. Astazi exista doar unul. De ce?.
Sunt foarte multe raspunsuri de
dat!. Unul ar fi al comitetului, de ce in zeci de ani nu v-au preocupat
problemele parohiei in special cele din cimitir, ati intocmit vreun process
verbal din care sa rezulte situatia de acolo?. Parinte Mandalian cer scuze dar
mai am o nedumerire, in luna martie ati fost numit presedintele parohiei din
Braila. In luna aprilie de pastele blajinilor ati venit de la Suceava sa
slujiti la morminte 2 zile adica duminica si luni. Mormintele armenilor din
cimitir se pot numara pe degete, nu s-ar fi cuvenit sa oficiati o ora o slujba
in biserica?. Poate faceati si sfintirea caselor si in calitatea pe care o
aveti se facea o conciliera atat de necesara intre putinii armeni?. Erati oare
de fata cand in cimitir o femeie s-a adresat parintelelui Kricor Holca carandu-i
adresa si telefonului d-nului Pambuccian seful armenilor cu rugamintea sa faca
ordine in cimitir si in biserica care este monument istoric?
Cimitirul Armean Braila
Sarpuzan!. Din respect pentru
dvs, pentru tot ce reprezentati in viata armenilor, nu v-am pronuntat numele, dar
va asigur ca tot ce am scris aici reflecta relitatea si-mi pare rau pentru ca
va intristez. Recapitulez si ma gandeasc ca volumul neregulilor semnalate este
prea mare dar va asigur ca au inceput de foarte mult timp. In anul 1999 am fost
la Bucuresti si am cerut sprijin. Nu a venit. La apelul telefonic cineva mi-a
spus: -d-ta esti o oarecare, n-am ce sa discut (mana lui Agajamian care stie ca
dupa buletin, nu sunt armeanca). M-am adresat in scris (am copia) nu mi s-a
raspuns. Situatia este aceiasi si dupa
alegeri. Poate si mai grava, pentru ca continua. Nu vreau sa insnuiez, dar ce
sta la baza actiunilor acestui
armean.......dupa buletin?. Cine il protejeaza?. Poate ar vrea sa afle, sa
comenteze si armenii din alte parohii.
Multumesc.
Ursan Valeria.
P.S.
Marian Agajamian, stiu ca nu recunosti si nici nu
astept dar vreau sa-ti amintesc ca intr-o anume conjuctura mi-ai spus: D-ta te-ai
nascut in Romania,
ce-ti pasa atata de armeni?. Si mai dai dracului ca bine le-a facut turcii, ca-s
rai!. La asta ma gandeam cand in altarul bisericii, citeai juramantul de
presedinte reales. Cu greu, m-am abtinut sa nu-ti spun in auzul tuturor: -Ba, imi
pasa si inca tare, pentru ca, printre oasele martirilor ramase in desertul
Mezopotamiei se afla si ale bunicilor paterni si a tuturor rudelor a caror
lipsa am simtit-o dureros toata viata. Au fost si ai tai dar,...nu-ti pasa!.
Altfel ai fi stiut ca Monumentul din cimitir reprezinta un omagiu adus memoriei
martirilor din anul 1915, nu armenilor care s-au jertfit pentru patria romana
in cele doua razboaie mondiale, dupa cum ai declarat in articolul “Biserica
Sfanta Maria” publicat intr-un ziar local.
Monument martiri 1915
Din Brăila cosmopolită - Povestiri despre armeni
Recent, Biblioteca Judeţeană „Panait Istrati" a primit
o donaţie de carte din partea Valeriei Ursan, membră a Comunităţii Armenilor din
Brăila, pasionată de cultură, mereu prezentă la activităţile culturale,
desfăşurate în urbe. Interesanta şi importanta donaţie cuprinde peste 80
volume ale unor importanţi scriitori români de origine armeană şi ale unor
scriitori, istorici români, care au scris despre spaţiul cultural şi artistic
armean, despre armenii din ţara noastră. Interesant este şi faptul că Valeria Ursan
a primit la rândul său aceste volume de la deputatul Varujan Pambuccian, iar
faptul că a dorit să le ofere Bibliotecii „Panait Istrati" pentru ca ele
să fie permanent la dispoziţia cititorilor reprezintă un gest de o generozitate salutara, rar întâlnită.
Această donaţie va avea parte de o prezentare, astăzi, începând cu ora 14.00,
în sala de festivităţi, la sediul Bibliotecii din calea Călăraşilor. Valeria
Ursan, scriitori şi publicişti brăileni vor vorbi despre recent intratele
lucrări în colecţiile bibliotecii. De asemenea, vor fi şi destule poveşti
despre interesanta comunitate a
armenilor din Brăila
şi nu numai.
luni, 18 iunie 2012
Cărţile lui Simion Tavitian lansate la Biblioteca Judeţeană
Eveniment deosebit joi, 20 martie, la Biblioteca Judeţeană
“Panait Istrati”, sala de festivităţi a instituţiei găzduind lansarea volumelor
cunoscutului scriitor şi publicist Simion Tavitian, “Armeni din România” şi
“Armeni de seamă din România”, apărute anul trecut la Editura Ex Ponto din
Constanţa.
Din păcate pentru publicul venit în număr mare la manifestare, autorul a lipsit motivat, venerabilul Simion Tavitian având probleme de sănătate care i-au împiedicat deplasarea la Brăila. Au vorbit însă despre carte, despre istoria armenilor şi despre armenii brăileni, prof. Georgela Ţăranu, Valeria Ursan şi Adelina Pop. Aceasta din urmă, amfitrionul întâlnirii, a insistat pe ideea că Brăila a reprezentat pentru localnici, dar şi pentru sud-estul Europei, un soi de metropolă prin existenţa unor confluenţe spirituale extrem de interesante. “Armenii au reprezentat pentru Brăila o etnie foarte puternică. Între altele avem la Brăila o Biserică armenească, iar un lăcaş de cult într-un anumit spaţiu este semn sigur al prezenţei unei comunităţi cu o conştiinţă de sine foarte solidă”, a punctat Adelina Pop.
Prof. Georgela Ţăranu a evocat personalitatea scriitoricească a lui Simion Tavitian, autor prolific şi care şi-a dedicat întreaga viaţă recuperării memoriei faptelor însemnate ale armenilor din România. De asemenea, a fost prezentată o istorie a holocaustului armenilor, tragedia genocidului suferit în două rânduri de neamul armenilor fiind foarte multă vreme un aspect prea puţin cunoscut şi pe nedrept ignorat. Georgela Ţăranu a subliniat apoi contribuţia uriaşă avută de armenii din Brăila la îmbogăţirea patrimoniului spiritual naţional şi universal, oprindu-se asupra a trei personalităţi: Ana Aslan, pionierul gerontologiei mondiale, Manuela Aprahamian Sidoroff, cercetător în informatică aplicată şi Maria Magdalena Udrea, actriţă.
Simion Tavitian prezintă în cărţile sale peste 200 de figuri importante ale culturii şi lumii ştiinţifice, armeni care au dat măsura geniului lor şi au dus faima României dincolo de hotarele ei. “Aceste portrete sunt destine exemplare. Trebuie să avem în vedere că fiecare dintre ei a avut alături, a fost susţinut de o familie, de o comunitate şi astfel vom avea imaginea a ceea ce a însemnat şi înseamnă şansa noastră, a românilor, de a trăi cu aceste modele”, a încheiat Georgela Ţăranu.
Brăileanca Valeria Ursan a prezentat apoi auditoriului aspecte din viaţa negustorilor armeni din Brăila, plecând de la exemplul familiei sale, tatăl ei fiind armean refugiat după măcelul declanşat împotriva neamului său în anul 1915. Susţinută de izvoare bibliografice solide, pledoaria Valeriei Ursan a fost o adevărată lecţie de istorie, apreciată la superlativ de public.
La final, Georgela Ţăranu a prezentat un film documentar despre spiritualitatea Armeniei.
Dan BISTRICEAN
joi, 14 iunie 2012
Viata din cimitir
O familie de braileni locuieste de mai bine de
16 ani printre monumentele funerare armenesti In casa din cimitir traiesc zece oameni Locatarii spun ca "vecinii" trecuti intr-o
lume mai buna, nu ii sperie.
In plina criza, unii oameni gasesc mereu metode
ingenioase de a supravietui si obtin locuinte ieftine, unde nici cu gandul nu gandesti.
La intrarea in cartierul Brailita, in cimitirul armenesc, isi are resedinta o
familie cu zece componenti, dintre care doi copii minori, care isi duce traiul
zi de zi printre cruci, morminte si tamaieri.
Peste un deceniu, printre
morti
Familia Spatar nu sta de azi, de ieri acolo.
Primii membri s-au mutat in urma cu mai bine de 16 ani in casa paznicului
cimitirului, iar de vreo trei ani, locatarii unuia dintre cele mai linistite
cartiere ale orasului s-au inmultit. Zilele trecute am stat de vorba cu
"mama familiei", Maria Spatar, femeie care poate spune ca traieste
Halloweenul in fiecare zi. Din spusele ei, dupa o vreme, traiul printre cruci
devine obisnuinta, iar cimitirul, cu linistea sa mormantala, poate fi considerat
casa. Maria Spatar spune ca nu se poate plange cu viata de aici. Pe langa
faptul ca nimeni nu o deranjeaza, mai are parte si de o locuinta pe care o foloseste
in mod gratuit, fara a plati chirie, in plus, in afara de gaz, locuinta, formata
din doua corpuri, are absolut toate conditiile, cum ar fi apa, canalizare si
curent electric. "Devine obisnuinta. Ce sa facem?". Totusi, viata
familiei Spatar are si inconvenientele sale. Nu pot chema prieteni la masa, iar
despre aniversari, nunti sau botezuri nici nu poate fi vorba. Doar inmormantari.
Nu de alta, da ceilalti "locatari" ai zonei ar fi deranjati de
zgomot. "Noi nu facem aniversari sau nunti, ca ar fi lipsa de respect.
Cine ar putea sa faca aniversari intr-un cimitir?", a mai spus Maria. Cat
despre o casa de la Primaria Braila, nici nu poate fi vorba, nu de alta, dar
familia Spatar spune ca nu a facut o cerere in acest sens. "Nu ne-am dus
la Primarie sa cerem casa, ca sunt altii mai amarati ca noi. Eu lucrez la o
fabrica de inghetata, la patron, sotul are si el de munca. Nu ne putem duce la
Primarie, cand sunt altii care nu au nici macar o coaja de paine. Nu avem gaze,
dar avem apa si lumina. Casa asta am primit-o de la parohia armeneasca si
pentru ca avem grija sa nu se intample nimic aici, parohia ne-a dat casa asta".
Viata in cimitir isi duce cursul ei normal. Cand am fost noi in vizita, rufele
erau intinse la uscat, copii dormeau, iar femeile isi faceau de treaba. In acest
moment, in cimitirul armenesc, intreaga familie, formata din bunici, parinti,
copii, aseapta cu nerabdare sarbatorile pascale, care probabil vor aduce si un
plus de bucate pe masa.
Nimic nu e chiar gratis
Casa nu vine chiar fara nicio obligatie. in schimbul
faptului ca locuiesc aici, Spatarii trebuie sa asigure paza cimitirului. Lucrul
acesta nu ii deranjeaza absolut deloc si, dupa spusele lor, nici macar gandul ca
in fiecare dimineata "se trezesc inconjurati de cruci si de monumente funerare
nu ii sperie. "Cu atata pamant care vine pe ei saracii,'cine Doamne-iarta-ma
sa mai iasa de acolo?", se intreba retoric Maria Spatar. Reprezentantii Bisericii
Ortodoxe Armene au confirmai faptul ca familia Spatar locuieste in cimitir cu
voia comunitatii.
Ziarul de Braila 4-5 aprilie 2009
Text si foto: Liviu Ghinea
Abonați-vă la:
Postări (Atom)